CHALLENGE 1 2 3 4 5

Zet je merk onder druk

  • De fashion industrie is héél imago-gevoelig. Berichten over onveilige fabrieken, hongerlonen of slavenarbeid kunnen ze missen als kiespijn. Maar de fashion industrie is ook heel communicatief. Vragen van klanten worden steevast beantwoord, ook al zijn dat lastige vragen.
  • Post een bericht op de Facebookpagina van H&M, Zara of Primark. Enkele suggesties: “H&M, I want Clean Clothes. Pay the garment workers a living wage!” of “Primark, who made your clothes? Why don’t you disclose the names and addresses of your suppliers?”
  • De uitdaging bestaat er dan natuurlijk in om te checken of dat antwoord wel klopt. Luidt het antwoord dat al hun fabrieken gecontroleerd worden, weet dan dat die controles helaas vaak van slechte kwaliteit zijn. Als ze al problemen detecteren, worden die vaak gewoon niet opgelost. De instorting van het Rana Plaza was helaas het bewijs van het falende controlesysteem.
  • Waarom zou je het dan doen? Omdat merken zo beseffen dat consumenten wel degelijk wakker liggen van het verhaal achter hun kleren. En de klant is altijd koning!
Ik doe mee